Верховна Рада у вересні ухвалила зміни до закону «Про індустріальні парки», що, на думку депутатів, сприятиме залученню інвестицій до української економіки. Кабінет Міністрів запланував у держбюджеті на 2022 рік щонайменше 2 млрд грн під цей законопроєкт. Чого чекати «індустріальній спільноті» у зв’язку з ухваленими змінами та чи дійсно будуть створені сприятливі умови для залучення інвестицій в економіку країни, розповів старший юрист TOTUM LF, адвокат Віталій Глянцев.

Що таке індустріальний парк?

Якщо взяти до уваги історію поняття, то індустріальний парк можна визначити як територію, що була спланована для промислового розвитку, на якій розміщуються виробничі, транспортні та складські приміщення. Індустріальні парки можуть бути корисні для об’єднання компаній, які надають послуги та виробляють продукцію, доповнюючи одна одну.

Українське законодавство визначає поняття індустріальний парк, або промисловий парк, як сплановані за допомогою містобудівної документації підготовлені промислові майданчики, що забезпечені необхідною інфраструктурою та в межах якої здійснюється діяльність у сферах переробної промисловості, науки, інформації та телекомунікацій на особливих умовах.

Отже, в Україні такі парки мають передусім зосереджуватися на промисловому, науково-технічному та IT-розвитку на противагу розвитку інших видів економічної діяльності, як-от транспорт чи сектор сільського господарства.

Що пропонується?

З огляду на те, що зміни до закону, попри інше, передбачають низку фінансових стимулів, складається враження, що державне стимулювання індустріальних парків направлене на створення своєрідних вільних економічних зон та території пріоритетного розвитку.

Законодавці пропонують здійснювати часткові компенсації витрат керуючим компаніям та ініціаторам створення парків на приєднання та підключення до електромереж і відсоткових платежів за кредитами. Для того, щоб спрогнозувати реальність таких компенсацій, необхідно дочекатися порядку, який має бути затверджений Кабінетом Міністрів України.

Також передбачено надання на безповоротній основі коштів на розвиток індустріальних парків для забезпечення будівництва автомобільних шляхів, ліній зв’язку, засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо. Доцільно було би надавати таку безповоротну допомогу територіальним громадам.

За наявності фінансування таке стимулювання позитивно вплине на розвиток інфраструктури та заохочуватиме місцеву владу ініціювати створення індустріальних парків.

Наразі, згідно з положеннями закону, податковий комітет ВР схвалив до першого читання відповідні фінансові стимули для індустріальних парків, що викладені в законопроєктах № 5688 та № 5689. За словами парламентарів, для індустріальних парків передбачаються податкові та митні стимули. Напріклад, пропонується звільнення від імпортного ПДВ та імпортного мита на обладнання для індустріальних парків, від податку на прибуток на 10 років за переліком видів діяльності, а також надано право громадам самостійно надавати пільги щодо місцевих податкив.

Попри привабливість умов, питання досягнення значного позитивного ефекту в інституційно слабкій економіці держави через надання податкових пільг залишається відкритим.

Крім фіскального стимулювання, зміни до закону «Про індустріальні парки» передбачають інституціональні стимули. Зокрема, закон встановлює особливості ведення Реєстру індустріальних парків. Відтепер рішення про внесення до реєстру або виключення з нього індустріального парку ухвалює Кабінет Міністрів України. Крім того, встановлена спрощена процедура для реєстрації індустріальних парків у межах територій, на яких розміщені виробничі потужності вугледобувних підприємств.

За згодою сторін спори між засновниками та учасниками індустріальних парків вирішуватися міжнародним комерційним арбітражем або третейським судом.

Серед іншого, змінено вимоги до земельної ділянки індустріального парку, площа якої або сукупна площа суміжних земельних ділянок повинна становити від 10 га до 1000 га.

Також дозволено розміщувати в індустріальних парках проєкти, які спрямовані на стимулювання економічного зростання територіальних громад. Водночас на території парків заборонено розміщувати виробництво підакцизних товарів, окрім виробництва автотранспортних засобів.

Чи варто очікувати інвестицій

Як приклад, за свіжими даними Doing Business, Україна посідає 130-те місце серед 168 країн за легкістю підключення до електромереж, проте значно поступається сусіднім країнам. Цифри говорять, що в нашій державі існують дуже значні проблеми з інфраструктурою та логістикою.

Закон «Про індустріальні парки» здебільшого сфокусований на податках та фіскальних преференціях, а не на розв’язанні інфраструктурних та логістичних проблем. Зі свого боку такі проблеми пропонується вирішувати завдяки не спрощенню процедур, а державній компенсаційній підтримці. Чи буде для інвесторів другорядним питання зручного доступу до інфраструктури, сировини та можливості зручного вивозу готової продукції? Напевно, що ні.

Запропоновані парламентом фінансові стимули однозначно мають позитивно вплинути на розвиток інституту індустріальних парків та залучення інвестицій у промисловий сектор економіки України. У будь-якому разі сподіваємося на оптимістичний сценарій.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Рекомендуємо

error

Підпишіться на нас у соцмережах: